duminică, 27 martie 2011

Campania "Artiştii pentru Artişti"

Cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului, în România evenimentul dedicat acestei zile este Campania Naţională „Artiştii pentru artişti” organizată de UNITER, împreună cu teatrele din ţară cu scopul strângerii de fonduri pentru artiştii vârstnici cu probleme de sănătate.


UNITER organizează un spectacol de caritate, susţinut de mari artişti pentru mai vârstnicii colegi, iar teatrele programează un spectacol din repertoriu pentru a face cunoscută publicului această Campanie.


În acest an spectacolul de caritate este Desculţ în parc de Neil Simon, cu: Ştefan Bănică, Oana Ioachim, George Mihăiţă, Ileana Cernat şi Bogdan Tudor; regia: Ştefan Bănică, care are loc luni, 28 martie, ora 19.30, la sala mare a Teatrului Naţional Bucureşti.


Tot în aceeaşi zi, la ora 19.00, în foaierul sălii mari a Teatrului Naţional, Margareta Pâslaru va fi prezentă pentru o sesiune de autografe pentru cd-ul 50 de ani de la primul disc (sesiunea de autografe va continua şi în pauza spectacolului). Margareta Pâslaru a cedat drepturile ce i se cuvin din vânzarea discului către Campania „Artiştii pentru artişti”.


Biletele se găsesc la: Teatrul Naţional Bucureşti, Teatrul de Operetă „Ion Dacian”, Teatrul Nottara, Magazinul Muzica, Sala Palatului şi pe site-urile: www.biletedelatati.ro, www.bilete.ro şi www.blt.ro.


Sumele obţinute din vânzarea de bilete, donaţii şi sponsorizări se direcţionează către Fondul de Solidaritate Teatrală COD IBAN RO40 RZBR 0000 0600 0780 1286 deschis la Raiffeisen Bank, Agenţia Piaţa Amzei.

Mesaj Naţional de Ziua Mondială a Teatrului 2011

Scena lumii
Ion Caramitru

Acest început de secol XXI e violent şi cinic. Se cutremură pământul, se distrug civilizaţii, apele inundă cerul, sunt înlocuiţi tirani, se scumpeşte carburantul. Totul e vizibil la distanţe incredibile, iar acest spectacol prevesteşte parcă sfârşitul apocaliptic al planetei.

"Pământul, prins de fruguri, s-a cutremurat", spune Shakespeare într-o piesă, iar pe scenă, un actor, într-un rol mai mic, ne vorbeşte cu timiditate despre glasul care prevesteşte răul absolut. Scena lumii este bântuită astăzi de tot ce n teatru e imaginat, construit la vedere şi reprezentat poetic.

Şi totuşi...

Întoarce-te cu gândul la copilărie, aminteşte-ţi bucuriile micilor descoperiri, caută-te în adolescenţă şi vei retrăi emoţii aparent pierdute. Intră în Teatru ca prima dată şi ascultă fascinat poveşti în care te-ai regăsit atunci, instantaneu. Rămâi acolo cât mai mult. Eşti protejat, eşti cultivat, eşti dorit, eşti fermecat.

Spectator la drama lumii, la tragedia firii, vei râde în hohote de cât eşti de naiv când vei înţelege că totuţi doar iluzie.

Adică: "Un basm de furii şi de nerozie", cum spune Shakespeare, aruncând în marea revărsată cartea şi bagheta lui de magician.

Mesaj Internaţional de Ziua Mondială a Teatrului 2011

Pentru un teatru în slujba omului
Jessica A. Kaahwa, Uganda

Întâlnirea de astăzi este o adevărată imagine a imensului potenţial al teatrului de a mobiliza comunităţi şi a construi punţi.


V-aţi închipuit vreodată că teatrul poate fi un puternic instrument al păcii şi reconcilierii? În timp ce statele cheltuiesc sume uriaşe de bani pe misiuni de menţinere a păcii în zone de conflict violent ale lumii, teatrul primeşte puţină atenţie ca alternativă în modificarea şi gestionarea conflictelor de la om la om. Cum ar putea cetăţenii planetei Pământ să ajungă la pacea universală, când instrumentele folosite vin dinspre forţe externe, aparent de represiune?


Teatrul pătrunde cu subtilitate în sufletul omului curpins de teamă şi suspiciune, transformând imaginea sinelui şi deschizând o lume de opţiuni în faţa individului şi a comunităţii. El poate conferi sens realităţilor zilnice, împiedicând un viitor nesigur. El se poate angrena în politicile umane în moduri simple şi directe. Fiind atât de cuprinzător, teatrul poate constitui o experienţă capabilă de a depăşi vechi neînţelegeri.


În plus, teatrul este un mijloc dovedit de sprijinire şi promovare a unor idei pe care le împărtăşim şi pentru care suntem dispuşi să luptăm atunci când sunt încălcate.


Pentru a avea pace în viitor, trebuie să începem prin a folosi mijloace paşnice care caută să înţeleagă, să respecte şi să recunoască contribuţiile fiecărei fiinţe umane la obţinerea păcii.


Teatrul este limbajul universal prin care putem schimba mesaje de pace şi reconciliere.


Prin antrenarea activă a participanţilor, teatrul poate determina muţi indivizi să demonteze percepţii anterioare dând, în acest fel, şanse individului să renască pentru a face noi alegeri, bazate pe realităţi şi cunoştinţe regăsite. Pentru ca teatrului să-i meargă bine, printre celelalte forme de artă, trebuie să facem un pas curajos înainte şi să-l integrăm în viaţa de zi cu zi, unde să trateze probleme grave precum conflictele şi pacea.


Urmărind transformări sociale şi reforme în cadrul comunităţilor, teatrul există deja în zone răvăşite de război şi în sânul unor popoare care suferă de sărăcie cronică şi boli. Există un număr crescând de poveşti de succes, în care teatrul a reuşit să mobilizeze publicul pentru a face cunoscute victimele traumelor războiului şi a le ajuta. Sunt deja în funcţiune platforme culturale precum Institutul Internaţional al Teatrului, al cărui scop este „consolidarea păcii şi prieteniei între popoare”.


De aceea, ar fi o farsă dacă, cunoscând puterea teatrului, am rămâne tăcuţi în vremuri ca acestea şi i-am lăsa pe mînuitorii de arme şi aruncătorii de bombe să se ocupe de păstrarea păcii în lume. Cum ar putea uneltele înstrăinării să acţioneze şi ca instrumente ale păcii şi împăcării?


Cu ocazia acestei Zile Mondiale a Teatrului, vă îndemn să reflectaţi asupra acestei perspective şi să promovaţi teatrul ca pe un instrument universal de dialog, transformare şi reformă socială. Naţiunile Unite cheltuiesc sume uriaşe de bani pe misiuni de menţinere a păcii prin intermediul armelor în toată lumea, în vreme ce teatrul este o alternativă spontană, umană, mai puţin costisitoare şi cu mult mai puternică.


Chiar dacă nu poate fi singura cale de a aduce pacea, teatrul ar trebui cu siguranţă inclus ca un instrument eficace în misiunile de menţinere a păcii.


Translated into Romanian: Adrian Solomon

marți, 1 martie 2011

PREMIILE SENATULUI ŞI NOMINALIZĂRILE PENTRU PREMIILE GALEI UNITER 2011

Uniunea Teatrală din România are plăcerea să vă aducă la cunoştinţă că ediţia a XIX-a a Galei Premiilor UNITER va avea loc luni, 18 aprilie 2011, cu transmisie în direct pe TVR 1.

Conform statutului Uniunii Teatrale din România, Senatul UNITER acordă în cadrul Galei Premiilor UNITER premiul de excelenţă, premiile pentru întreaga activitate şi premiile speciale.

Pe baza propunerilor primite din partea teatrelor şi a propunerilor membrilor Senatului UNITER, în şedinţa din data 28.02.2011, Senatul a acordat următoarele premii:


Premiul de excelenţă: TAMARA BUCIUCEANU


Premiul pentru întreaga activitate:


Actor: ILIE GHEORGHE

Au mai fost propuşi: Alexandru Repan, Anton Tauf, Bujor Macrin, Constantin Cojocaru, Constantin Popa, Costel Constantin, Damian Crâşmaru, Dionisie Vitcu, Eugen Ţugulea, Ion Abrudan, Matei Alexandru, Nae Lăzărescu, Nemes Levente, Petru Ciubotaru, Sergiu Tudose, Ştefan Radof, Traian Stănescu, Valentin Uritescu, Valeriu Dellakeza, Vasile Menzel, Vasile Muraru, Vladimir Jurăscu.

Actriţă: COCA BLOOS
Au mai fost propuse: Adela Mărculescu, Cristina Stamate, Florina Cercel, Ildiko Jarcsek-Zamfirescu, Ileana Iurciuc, Ileana Stana Ionescu, Ioana Bulcă, Irene Flamann, Liana Mărgineanu, Leni Pinţea Homeag, Lucia Ştefănescu, Lujza Orosz, Mariana Neagu, Mariana Vasile, Marilena Negru, Marinela Popescu, Paula Sorescu Lucian, Simona Bondoc, Stela Popescu, Violeta Popescu, Virginia Itta Marcu.


Regizor: TUDOR MĂRĂSCU
Au mai fost propuşi: Alexander Hausvater, Biţu Fălticineanu, Kincses Elemer, Petre Bokor, Victor Ioan Frunză.


Scenografie: GABRIELA NAZARIE
Au mai fost propuşi: Alexandru Winterfeld, Anca Pâslaru, Clara Labancz, Constantin Ciubotaru, Francois Pamfil, Gheorghe Mosorescu, Judith Dobre-Kotay, Marfa Axenti, Zamfira Florica.


Critică şi istorie teatrală: ION CAZABAN
Au mai fost propuşi: Constantin Paiu, Ion Parhon, Mariana Voicu, Ştefan Oprea.

Premiu special pentru muzică de teatru: GABRIEL BASSARABESCU


Premiul special pentru teatru de păpuşi: ANETA FORNA CHRISTU


Premiul special pentru coregrafie: ANDRÁS LÓRÁNT


Premii speciale pentru proiecte inedite şi realizări remarcabile:

Teatru3 (Teatru La Cub), Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

Muzeul Teatrului de Păpuşi şi Animaţie din România, Asociaţia Culturală GAG, Craiova

Pentru ediţia a XIX-a a Galei Premiilor UNITER, Senatul Uniunii a hotărât ca juriul de nominalizări să fie alcătuit de către Biroul Secţiei Române a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru. În consecinţă, juriul a fost compus din criticii de teatru: Andreea Dumitru, Doina Modola şi Ludmila Patlanjoglu.


Nominalizările pentru această ediţie a Galei Premiilor UNITER sunt următoarele:

Debut
Vlad Cristache pentru regia spectacolului Peer Gynt de la Teatrul "Maria Filotti", Brăila
Alexandru Mâzgăreanu pentru regia spectacolului Funcţionarii de la Teatrul Metropolis, Bucureşti
Conrad Mihai Mericoffer pentru rolul Trofimov din spectacolul Livada de vişini la Teatrul Naţional Bucureşti

Cel mai bun spectacol de teatru TV

Întoarcerea la matcă de George Astaloş, regia Ion Gostin
O întâmplare cu haz de Carlo Goldoni, regia Constantin Dicu
Unde-i revolverul de Görgey Gábor, regia Mircea Cornişteanu

Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic

Aniversarea de Harold Pinter în regia lui Alexandru Dabija, producţie a SRR
D'ale carnavalului de I.L. Caragiale în regia lui Gavriil Pinte, producţie a SRR
Maldoror – biografia sentimentală a unui criminal în serie, scenariul şi regia Ilinca Stihi, producţie a SRR

Cea mai bună scenografie

Carmencita Brojboiu pentru scenografia spectacolului Leonce şi Lena la Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca
Dragoş Buhagiar pentru scenografia spectacolului Shaking Shakespeare la Teatrul German de Stat, Timişoara
Adriana Grand pentru scenografia spectacolui Iunie la Teatrul Naţional Târgu Mureş

Cel mai bun actor în rol secundar

Dragoş Huluba pentru rolul Căpitanul de pompieri din spectacolul Cântăreaţa Cheală la Teatrul de Comedie Bucureşti
Andi Vasluianu pentru rolul Semion Medvedenko din spectacolul Pescăruşul la Teatrul „Toma Caragiu” Ploieşti
Gábor Viola pentru rolul Valerio din spectacolul Leonce şi Lena la Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca

Cea mai bună actriţă în rol secundar

Ana Ciontea pentru rolul Mama tânărului din spectacolul Avalanşa la Teatrul Naţional Bucuresti.
Claudia Ieremia pentru rolul Marietta din spectacolul În vizită la Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, Timişoara
Virginia Itta Marcu pentru rolul Jongleurul violonist din spectacolul Puterea obişnuinţei la Teatrul „Sică Alexandrescu”, Braşov

Cel mai bun actor în rol principal

Zsolt Bogdán pentru rolul Bergman din spectacolul Strigăte şi şoapte la Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca
Marius Manole pentru rolul Lopahin Ermolai Alexeevici din spectacolul Livada de vişini la Teatrul Naţional Bucureşti
Horaţiu Mălăele pentru rolul Francois din spectacolul Dineu cu proşti la Teatrul Naţional Bucureşti

Cea mai bună actriţă în rol principal

Petronela Grigorescu pentru rolul Veta din spectacolul O noapte furtunoasă la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi
Maia Morgenstern pentru rolul Ranevskaia, Liubov Andreevna din spectacolul Livada de vişini la Teatrul Naţional Bucureşti
Ofelia Popii pentru rolurile din spectacolul Felii la Teatrul Naţional „Radu Stanca”, Sibiu

Cea mai bună regie

Lazslo Bocsardi pentru regia spectacolului Neguţătorul din Veneţia la Teatrul Maghiar „Tamasi Aron” din Sfântu Gheorghe
Alexandru Dabija pentru regia spectacolului O noapte furtunoasă la Teatrul Naţional Iaşi
Andrei Şerban pentru regia spectacolului Strigăte şi şoapte la Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca

Cel mai bun spectacol

Leonce şi Lena la Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca
Livada de vişini la Teatrul Naţional Bucureşti
Strigăte şi şoapte la Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca

Premiul pentru critică de teatru (decis de Biroul de conducere al Secţiei Române a AICT): ANDREEA DUMITRU


Senatul UNITER a decis ca în cadrul ediţiei din acest an a Galei Premiilor UNITER să fie acordate diplome de recunoştinţă reprezentanţilor personalului de scenă cu o activitate de peste 30 de ani în instituţiile teatrale de care aparţin.


contact

criticdeteatru la gmail punct com

caută