Ediţia a VIII-a, 15 – 22 mai 2010
Un festival de comedie în vremuri de criză poate părea o extravaganţă. În realitate, menţinerea lui în peisajul teatral bucureştean este un fapt de normalitate, cu care George Mihăiţă a obişnuit deja publicul. Deşi ediţia din acest an a avut, în mod explicabil, o ofertă mai săracă decât altădată, când, de pildă, festivalul avea două secţiuni, naţională şi internaţională, distincte, s-au putut vedea şi acum câteva spectacole ce merită atenţie, unele dintre ele premiate la final.
Într-o selecţie ce nu coincide neapărat cu cea a juriului, trei spectacole s-au distanţat de celelalte*.
* * *
O lecţie de arta actorului
Mimi Brănescu, un autor favorit al Teatrului Act, unde i se mai joacă două piese (Dumnezeul de a doua zi şi Flori, fete, filme sau băieţi), s-a impus în ultimii ani cu texte foarte vii, inspirate din realitatea imediată, ce se pretează spaţiilor de joc de dimensiuni reduse, cu adresabilitate către publicul de orice vârstă.
Spectacolul Acasă la tata vorbeşte cu mult umor despre vizita făcută tatălui din provincie de fiul rătăcitor prin capitală. Tatăl, deşi om simplu (Marcel Iureş face un joc magistral), are o percepţie realistă, pigmentată cu mici răutăţi, asupra vieţii fiului său, Robert (Gavril Pătru, cu un joc foarte bun). Acesta este nemulţumit de viaţa la Bucureşti: fără locuinţă, fără bani, cu o iubită însărcinată şi cu câteva poezii publicate pe banii proprii într-un volum colectiv. Venit în vizită şi pus în faţa unor întrebări incomode, se vede obligat să tacă, să rostească jumătăţi de adevăr ori chiar să mintă.
În schimb, Petrică, vechiul coleg şi prieten, rămas în provincie (Şerban Pavlu, foarte convingător), edulcorează imaginea lui Robert, crezându-l realizat profesional şi material. Aceeaşi părere o împărtăşeşte şi fostul lor profesor (Constantin Drăgănescu).
Foarte veridice şi captivante prin colorit sunt rolurile feminine: Iuliana, femeia care a luat cumva locul mamei lui Robert (Gabriela Popescu), Mia, soţia supusă şi muncitoare a lui Petrică (Mihaela Sîrbu) şi Paula, cu o dragoste veche pentru Robert, dar devenită din interes amanta lui Petrică (Ada Simionică).
Un univers mărunt, guvernat de legea firii, îşi etalează existenţa în faţa spectatorului, printr-un dialog viu şi credibil, purtat de personaje bine conturate, într-un spectacol clar, cu un ritm bun, generator de comic savuros.
Acasă la tata de Mimi Brănescu, Teatrul Act din Bucureşti
Data premierei: 21 octombrie 2009
Regia, scenografia şi ilustraţia muzicală: Alexandru Dabija
Distribuţia: Marcel Iureş, Gavril Pătru, Gabriela Popescu, Şerban Pavlu, Mihaela Sârbu, Constantin Drăgănescu, Ada Simionică
Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol secundar: Ada Simionică
Foto: Alexandru Iureş
* * *
Triumful inteligenței
Spectacolul Lecţia de E. Ionesco, în regia, decorul şi interpretarea (rolul profesorului) lui Horaţiu Mălăele, propune o lecţie de arta actorului ce exprimă adevărul scenic cu mijloace clasice, viabile şi convingătoare. Stăpâni pe arta rostirii, Horaţiu Mălăele, Natalia Călin şi Aylin Cadîr joacă rafinat, profund şi inteligent pe o partitură dificilă. Graţie interpretării, absurdul ionescian devine verosimil; este transpus cu spirit ludic într-o realitate inteligibilă, posibilă, valabilă. Expresivitatea decorului, pus la punct în toate detaliile (scaunele de lemn, capul profesorului încadrat de haloul de lumină şi întuneric) impresionează şi convinge. Pe scurt, spectacolul oferă o „lecţie” de satiră intelectuală într-o cheie accesibilă doar celor avizaţi. Ceilalţi spectatori intră pe proprie răspundere.
Lecţia de Eugène Ionesco, Teatrul Naţional „I. L. Caragiale” din Bucureşti
Data premierei: 16 mai 2009
Traducerea: Vlad Russo şi Vlad Zografi
Regia şi decorurile: Horaţiu Mălăele
Distribuţia: Horaţiu Mălăele, Natalia Călin / Victoria Dicu, Aylin Cadîr, Diana Stancu / Andreea Tănase
Costume: Florilena Popescu Fărcăşanu
Ilustraţia muzicală: Dinu Giurgiu
Asistenţă scenografie: Daria Night
Premiul pentru cea mai bună regie
Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal
Foto: Augustin Bucur
* * *
Criză identitară
Spectacolul Identităţi şi-a ales destinul de a deschide festivaluri de teatru importante: după ce a inaugurat ediţia 2009 a Festivalului „Zile şi Nopţi de Teatru European” de la Brăila, a fost acum programat, cu două reprezentaţii, în deschiderea FestCo.
Cele şapte episoade (Holul comun, Vânzări-cumpărări, Dialog fără partener, Pinacle, Orient-Expres, Superba, nevăzuta cămilă şi Apa) se bucură de o reprezentare în decor variabil (element de originalitate) şi de un joc actoricesc foarte convingător. Cu ironie cât cuprinde, dusă spre absurd, spectacolul se compune din mici decupaje suprarealiste dintr-o lume în care nimeni şi nimic devin personaje centrale: cearta unor vecini pentru nimic, vânzarea unei locuinţe pentru nimic, conversaţia cu nimeni, logica nimănui în principiul probabilităţii, discuţia finalizată cu nimic la un ghişeu de gară, vinderea nimicului sau transformarea omului în nimic. O lume lovită de nihilism, depersonalizată, trăind într-un reducţionism incredibil, care pune preţ pe nimic, incumbă o puternică sugestie de satiră: criza identitară a personajelor. Nimeni nu se mai poate defini pentru că nu se mai poate raporta la nimic.
Identităţi de Dumitru Solomon, Teatrul „Maria Filotti” din Brăila
Data premierei: 27 septembrie 2009
Regia: Victor Ioan Frunză
Distribuţia: Alin Florea, Monica Zugravu-Ivaşcu, Marcel Turcoianu, Silvia Tariq, Radu Micu
Muzica: Tibor Cári
Decorul şi costumele: Adriana Grand
Premiul pentru scenografie
Foto: Adriana Grand
*Lista completă a spectacolelor şi a premiilor şi alte informaţii despre festival se găsesc la adresele http://www.comedie.ro/şi http://www.festco.ro/.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu