Învaţă-mă, Céline! (Apprends-moi, Céline!) este prima piesă a actriţei franceze Maria Pacôme, montată de curând (premiera 14 octombrie 2011) de Lucian Giurchescu la Teatrul de Comedie, cu Sanda Toma în rolul hoaţei de performanţă (actriţa, în foarte bună formă). Céline a fost o hoaţă mare, un as în breaslă şi nu a operat de una singură; a avut-o drept complice pe prietena Anna, jucată de Aurora Leonte cu multă graţie, desfăşurând nuanţe surprinzătoare de expresivitate. Retrase din meserie, cele două prietene locuiesc cuminţi într-o casă cu un interior decorat cu gust (Adrian Lis), privindu-şi exponatele furate demult şi expuse acum în cuburi transparente ce pot fi apropiate ori îndepărate de tavan cu o telecomandă. Numai că această viaţă liniştită şi oarecum plictisitoare pentru cele două va trece prin câteva schimbări.
Un hoţ cam naiv, Guillaume, prins în casă de cele două femei, este pus la punct şi invitat să rămână cu ele. Marius Drogeanu joacă rolul necioplitului hoţ cu naturaleţe şi umor, împodobindu-şi compoziţia cu tot felul de mici găselniţe de mare efect. Céline, secondată de Anna, îşi bate capul cu bietul hoţ, trecut bine de prima tinereţe, care prinde greu şi uită repede, vorbeşte când nu trebuie şi nu pare să facă niciun progres pe calea aleasă de gazde pentru el, de a-l perfecţiona în arta hoţiei. Până într-o zi, când, neavând ce face, se apucă să imite un tablou de Joan Miró, aflat întâmplător prin casă… Imitaţia e atât de bună, încât Céline vede în el instrumentul perfect de câştig prin falsificarea tablourilor. Sigur, e un pic dezamăgită că Guillaume nu poate imita şi figuri, ci doar chestii suprarealiste, dar se mulţumeşte şi cu asta şi se decide să-i facă naivului întreţinut educaţie despre pictura modernistă. Un hoţ care se respectă trebuie să aibă şi puţină cultură!
Marius Drogeanu, Sanda Toma
Dar sosirea lui Pierre, fiul lui Céline cu nu se ştie cine, strică planurile mamei din două motive: băiatul vrea să se însoare şi nu este de acord ca mama lui să intre în mafia traficului cu tablouri false. Alexandru Conovaru, un tânăr actor talentat, prezent în câteva piese de la Comedie, are norocul de a-şi fi început cariera teatrală, chiar dacă în roluri mici, în texte importante, montate de regizori mari (Liviu Ciulei, Lucian Giurchescu ş.a.). Apariţia lui în acest spectacol conferă un plus de dramatism, pe care se şi mizează, iar relaţionarea cu cele două femei şi cu sărmanul Guillaume accelerează ritmul piesei atât cât trebuie şi presară cam peste tot încă un praf de umor, de altă esenţă.
Punctul culminant al spectacolului este dat de vizita prietenei lui Pierre, motociclista Nataşa, care are surpriza să găsească în casa mamei lui Pierre obiecte de preţ, furate de aceasta din casa părinţilor săi. Fata îşi ia înapoi tot ce-i aparţinea, îl cumpără şi pe Guillaume pentru a-l folosi la falsificarea tablourilor din galeriile pe care le are în America. Delia Nartea, una din cele mai bune actriţe ale Comediei, distribuită în piese de impact, este convingătoare şi are haz în rolul ei episodic.
Spectacolul este o comedie de situaţii, bine stăpânită în toate aspectele: atmosfera fină, costumele frumoase, sugestive, ajutând expresivitatea actorilor (Mirela Trăistaru), rolurile de compoziţie, jucate cu adecvare şi umor. Este una dintre cele mai bune montări ale ultimelor stagiuni pentru o sală studio. Toate fotografiile au fost realizate de Mihai Zgondoiu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu