sâmbătă, 30 octombrie 2010

Premiera "Dineu cu proşti" la TNB

Sâmbătă 30 octombrie şi duminică 31 octombrie, ora 20.00, la Sala Mare a Teatrului Naţional, vor avea loc primele reprezentaţii cu Dineu cu proşti, o comedie a autorului francez Francis Veber, în regia lui Ion Caramitru.

Tratând într-o savuroasă cheie comică tema larg rapândită a prostiei, piesa lui Veber pleacă de la ideea năstruşnică a unui dineu, organizat într-un grup de prieteni intelectuali, snobi şi sarcastici, dineu ai cărui invitaţi candidează, fără s-o ştie, la titlul de prost perfect. La finalul unui astfel de dineu amânat şi al unui festin comic desfăşurat cu tot tacâmul, autorul ne serveşte, spre desert, o lecţie de viaţă tratată cu rafinament şi subtilitate franţuzească: cine este, de fapt, prostul?...

Subiectul, transpus cinematografic chiar de autorul său, a produs un succes fulminant în 1999, când, din şase nominalizări la prestigioasele premii César a fost răsplătit cu trei, pentru: cel mai bun scenariu, cel mai bun actor în rol principal (Jacques Villeret în rolul François Pignon) şi cel mai bun actor în rol secundar, la care s-a adăugat un formidabil succes de public: peste nouă milioane de spectatori numai în Franţa.

Vreţi să vă distraţi, să uitaţi de griji, să vă amuzaţi, vreţi să râdeţi, şi iar să râdeţi, atunci mergeţi să vedeţi această comedie savuroasă, bine construită, vie, alertă, eficace, cu o distribuţie perfectă: Horaţiu Mălăele, Şerban Ionescu, Medeea Marinescu, Costina Ciuciulică, Alexandru Georgescu, Alexandru Bindea, Dorin Andone şi Tomi Cristin, pusă în scenă de Ion Caramitru, în decorul Florilenei Popescu Fărcăşanu, care semnează şi costumele spectacolului.

Următoarea reprezentaţie va avea loc în data de 14 noiembrie, ora 20,00, după încheierea Festivalului Naţional de Teatru şi după turneul la Sofia al spectacolului Eduard al III-lea.

Astăzi începe FNT 20!

Timp de nouă zile Bucureştiul devine o adevărată capitală teatrală.

Festivalul Naţional de Teatru vă propune o serie de evenimente de neratat. 33 de producţii, 12 conferinţe şi întâlniri, lansarea a 26 de cărţi şi reviste de teatru şi 6 filme de specialitate îşi aşteaptă publicul începând cu 30 octombrie.

În toate teatrele bucureştene, dar şi la Operă şi Operetă, la Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică, dar şi la Fundaţia Löwendal, la Cărtureşti Verona, dar şi pe gardul Muzeului Naţional de Artă al României, festivalul îşi face simţită prezenţa. Invitaţii sunt nume importante ale teatrului în Europa şi în lume: regizori care au făcut istorie prin stilurile unice descoperite, teoreticieni carepredau la cele mai mari universităţi, autori care semnează biografii de artişti sau
volume de critică teatrală, unele pentru prima dată traduse în România.
Sâmbătă, 30 octombrie, ora 18.00 la Sala Izvor a Teatrului „Bulandra” festivalul se deschide oficial cu un spectacol prezentat în premieră: Măsură pentru măsură de William Shakespeare, în regia cunoscutului regizor german Matthias Langhoff. Producţia Teatrului Maghiar de Stat din Cluj va fi precedată de ceremonia de deschidere, la care vor participa directorul artistic al FNT, criticul de teatru Cristina Modreanu, Aura Corbeanu, director executiv FNT, Mihaela Păun, director ArCub și Alexandru Darie, directorul Teatrului Bulandra.

Urmează nouă zile pline de evenimente, la care sunt invitaţi să participe toţi iubitorii de teatru. Pentru spectacole, biletele s-au pus în vânzare la un preţ cuprins între 5,3 şi 53 lei la casele de bilete ale instituțiilor de spectacol care le găzduiesc și online. La toate celelalte evenimente intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.

Fotografiile la toate spectacolele și evenimentele din FNT 2010 vor fi disponibile în cel mai scurt timp posibil, acestea putând fi descărcate la format de tipar.

Spotul FNT 2010 poate fi vizionat aici.

vineri, 29 octombrie 2010

Lansări de carte în FNT


În buna tradiţie instituită în 2008, programul Festivalului Naţional de Teatru este completat cu o puternică secţiune de Lansări de carte de teatru. Găzduite în spaţiul intim al librăriei Cărturești de pe Arthur Verona, evenimentele plasează pe orbita culturală cărţi care propun, analizează sau recuperează varietatea informaţiei din domeniul teatral.

SÂMBĂTĂ, 30.10, ora 16,30

Trilogia Omar & Stând Up Tragedy de C. C. Buricea-Mlinarcic
Vor prezenta cartea: Cătălin Ştefănescu şi Raluca Sas Marinescu, iar Oana Stoica şi Miruna Runcan vor vorbi despre volumul Piese de teatru 2010 şi suplimentul revistei Man.In.Fest.

Piese de Teatru 2010, coordonator Raluca Sas Marinescu, seria Studii de Teatru şi Film, de la Editura Limes, Cluj-Napoca, 2010 Suplimentul Dramaturgia Cotidianului 2010 al revistei de teatru Man.In.Fest.

DUMINICĂ, 31.10, ora 16,00

Mihai Măniuțiu. Spațiul cameleonic de Cristina Modreanu

Memoriile hingherului
de Mihai Măniuţiu, cu ilustraţii de Iuliana Vâlsan

Povestea povestită nu e povestea adevărată
, 3 piese şi un monolog de Marius Benţa, Editura bybliotek, Cluj-Napoca, 2010. Prezintă Cristina Modreanu, Diana Suciu (Editura bybliotek) și regizorul Alexandru Dabija.

LUNI, 1.11, ora 16, 30

Habarnam în oraşul teatrului. Universul spectacolelor lui Alexandru Dabija de Miruna Runcan (Fundația "Camil Petrescu" împreună cu Editura Limes din Cluj-Napoca cu sprijinul Uniter, al Odeon şi al Teatrului Municipal din Turda)
Criticul Miruna Runcan reînnoadă firul interviului din volumul Cinci divane ad-hoc (conceput și publicat în 1994, împreună cu C. C. Buricea-Mlinarcic)

Cornelia Gheorghiu, între Ciocârlia şi Sarah Bernhardt de Călin Ciobotari

Citindu-l pe Shakespeare de Andrzej Żurowski (traducere de Cristina Godun, volum editat în seria „Eseuri, cronici, însemnări teatrale” de Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” prin Editura Cheiron, cu sprijinul Institutului Polonez București, sub sigla „Rețeaua Europeană a Festivalurilor Shakespeare”).

Șapte seri de proiecții nocturne: Film, Noapte Teatru = FNT

Apărută anul trecut pentru a suplini lipsa spectacolelor din străinătate la FNT, secţiunea Film, Noapte Teatru = FNT a reuşit, prin calitatea şi raritatea materialelor prezentate, să-şi câştige un public aparte.

Sâmbătă, 30 octombrie, la Sala Elvira Popesco a Institutului Francez din Bucureşti, cu începere de la ora 22.00, debutează seria de proiecții nocturne din cadrul Festivalului Național de Teatru.

Cele șapte seri de proiecții de filme și spectacole de teatru sunt gândite ca o călătorie nocturnă în spațiul memoriei și a teatrului şi debutează cu filmul Noaptea de George Banu, realizat de Dominic Dembinski, urmat de proiecțiile a cinci spectacole semnate de regizorul polonez Tadeusz Kantor, montate la Teatrul Cricot 2 în ultima perioadă a creaţiei sale, numită "Teatrul Morţii".

Nocturnele vor fi deschise sâmbătă, 30 octombrie, ora 22.00, la Sala Elvira Popesco a Institutului Francez, cu proiecția primei părți a serialului Noaptea, conceput de George Banu și realizat de regizorul Dominic Dembinski (director de imagine Viorel Sergovici; o producţie TVR Cultural). A doua parte a serialului va fi proiectată duminică, 31 octombrie, ora 22.00.

Cele șase episoade ale filmului (Tăcere şi freamăt, Luminile şi insomnia oraşului, Dictatura şi demonii puterii, Vieţi de noapte: voluptate şi datorie, Singurătate şi melancolie, Sfârşitul nopţii, naşterea zilei) constituie un voiaj nocturn, o experiență complexă alcătuită dintr-o serie de reflecții fragmentare asupra nopții și a condiției umane, asupra teatrului și a lumii.

„Există o stare nocturnă, o stare de spirit proprie nopții (…). Noaptea nu este complet neagră, impenetrabilă, decât pentru ochiul neexperimentat sau nepăsător. Ea invită privirea să o scruteze, să scormonească în adâncurile ei. De altfel, trezirea acestei curiozități pentru tainele nopții a fost și scopul regizorilor de teatru care, în anii 1980, au introdus-o și au instalat-o pe scenă. Spectatorul putea alege: ori să adoarmă în fotoliul lui, ori să exploreze, din adâncul sălii, celălalt întuneric, populat și fremătător de viață, de pe platoul de joc” – scrie George Banu în Trilogia îndepărtării, ale cărei fragmente stau la baza filmului realizat de Dominic Dembinski. În acelaşi volum, George Banu descrie filmul ca pe o experienţă în care alternează viaţa şi cultura, pacea şi excesele, iubirea şi crimele, ca un voiaj în inima nopţii, plasat sub semnul unui citat de Cioran: "Noaptea îmi curge în vene".

Pasionaţii de film şi teatru sunt invitați să participe la această incitantă călătorie pe parcursul a șapte seri. Intrarea la proiecții este liberă, în limita locurilor disponibile.

"Scara pisicii" sau despre dragoste


Foto Augustin Bucur

Gitta, o fată de la ţară, dintr-o familie cu mai mulţi copii, absolventă de institut pedagogic, cu o mamă cadru didactic, ajunge chelneriţă la oraş, într-o cârciumă de cartier; are o garsonieră de la o bătrână pe care a îngrijit-o, se îndrăgosteşte până peste cap de un bărbat din lumea bună, aşteaptă un copil şi viaţa ei pare să se împlinească.

Dar vizita târzie a Zsókăi, soţia acestui bărbat, tulbură apele. De fapt, femeia măritată este în misiune: soţul ei a trimis-o la amantă să-l scape de aceasta. Toate încercările Zsókăi se izbesc de refuzul Gittei de a renunţa la Joska. În final, soţia o ucide cu sânge rece pe amantă.

Acesta ar fi, pe scurt, subiectul piesei Scara pisicii, semnată de Katalin Thuróczy şi montată la TNB de Irina Popescu-Boieru, după montarea în premieră mondială în 2007 la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi.

Personajele capătă corporalitate prin interpretarea realistă a actriţelor Liliana Hodorogea şi Florentina Ţilea, care ştiu să creeze suspans, să ofere surpriză, pe scurt, să antreneze spectatorul într-o lume situată în vecinătatea celei reale. Dialogul celor două actriţe reuşeşte să construiască personajul absent, bărbatul laş, fanfaron şi lipsit de scrupule, pe care fiecare dintre ele ţin să-l păstreze. De fapt, îndărătnicia cu care cele două se duelează pentru o miză cvasiabsentă (Joska umblă cu multe femei, nu aparţine nici uneia, nici măcar nevestei la care tot revine) trădează teama lor de singurătate.

joi, 28 octombrie 2010

Festivalul National de Teatru ediția a 20-a, Comunicat post conferința de presă

Luni, 25 octombrie, ora 11.00 a avut loc conferinţa de presă de anunțare a celei de-a 20-a a ediţii a Festivalului Naţional de Teatru ce va avea loc la București în perioada 30 octombrie-7 noiembrie.

Alături de gazdele întâlnirii de la sediul UNITER, Cristina Modreanu, director artistic FNT, şi Aura Corbeanu, director executiv FNT, au participat şi reprezentanţi ai co-producătorilor și partenerilor: Mihaela Păun, director ArCub, Tania Radu, Vicepreşedinte ICR, Tomasz Kluz, coordonator de programe al Institutului Polonez și reprezentanți ai Institului Francez și ai British Council.

Cristina Modreanu a început conferinţa prin a sublinia existența a două tendințe generale cu privire la teatrul românesc reflectate în programul festivalului – prima, că diferențele dintre companiile independente și companiile instituționalizate țin doar de modul de organizare, rezultatele fiind comparabile din punct de vedere al calității artistice, a doua – că separarea în secțiuni diferite a spectacolelor românești și a spectacolelor din străinătate începe și ea să fie contrazisă de realitate, mai multe spectacole din program fiind create fie de regizori din străinătate în teatre românești, fie de creatori români care au lucrat peste granițe (un caz unic, în persoana lui Silviu Purcărete, semnatarul unei coproducții internaționale cu Regele moare de Eugen Ionesco).

Directorul artistic al evenimentului a continuat prin a declara: ”colaborarea cu creatori din afară care au venit să monteze în România este pentru teatrul românesc o gură de oxigen absolut necesară. Vor fi tot mai multe astfel de exemple în viitor, pentru că trăim într-o lume globalizată”. Este vorba despre premierele din FNT : Măsură pentru măsură în regia lui Matthias Langhoff, o producţie a Teatrului Maghiar de Stat din Cluj şi Interzis accesul animalelor de Rodrigo Garcia, o producţie a Teatrului Naţional din Timişoara, dar și despre alte spectacole din programul FNT.

Tania Radu, Vicepreşedinte ICR a precizat că instituția pe care o reprezintă a contribuit în acest an cu 120.000 lei pentru participarea la FNT a directorilor de teatre, directorilor de festival şi a criticilor de teatru din străinătate, lucru ce se integrează perfect în strategia ICR de promovare a teatrului românesc în lume. În continuare, reprezentanții celorlalte institute culturale au subliniat contribuția lor, care a completat și a îmbogățit programul FNT 2010.

Aura Corbeanu a mulțumit tuturor partenerilor FNT 2010, anunțând că implicarea acestora a echilibrat bugetul evenimentului, acesta fiind de 550.00 Euro și 100.000 Euro în servicii și publicitate.

În încheiere, Cristina Modreanu a declarat: ”Am încercat prin alegerile făcute pentru programul FNT în acești trei ani de mandat să descurajez gândirea în clișee despre teatru și să subminez rezistența la nou care se simte adesea în teatrul românesc. Cred că teatrul de calitate trebuie să provoace, să fie viu, să neliniștească. Abia dacă suntem cu toții de acord cu ceea ce vedem pe scenă înseamnă că avem o problemă”.

Au mai rămas două zile până la începutul celei de a 20-a ediții a Festivalului Național de Teatru. Vă reamintim că întreg programul FNT se găsește pe www.fnt.ro, iar biletele se pot cumpăra on-line de la www.bilete.ro.

marți, 26 octombrie 2010

"Decalogul după Hess" la Budapesta

Spectacolul Companiei Teatrale Aradi Kamaraszínház Decalogul după Hess-
în microstagiunea de dramaturgie românească la Budapesta

Compania de Teatru Aradi Kamaraszínház continuă microstagiunea din Ungaria cu spectacolul Decalogul după Hess, pus în scenă de Ernő Tapasztó după o piesă a Alinei Nelega.

Decalogul după Hess s-a jucat în seara de 25 octombrie 2010 la teatrul Komédium din Budapesta. Reprezentaţia de la teatrul Komédium a avut loc la puţină vreme după participarea Companiei Aradi Kamaraszínház la Festivalul Thealter International din Szeged cu spectacolul Caii la fereastră de Matei Vişniec şi după cea de la Színházi Bázis din Zsámbék cu spectacolul Decalogul după Hes.

De menţionat că producţia realizată după piesa Alinei Nelega a fost considerată de portalul transindex.ro cea mai bună producţie teatrală maghiară a anului 2008, iar de către portalul cultural toptipp.hu a fost aleasă cea mai bună monodramă a anului 2009. De asemenea, revista culturală "Z'ArtKor" din Ungaria a plasat spectacolul printre primele zece ale ultimilor trei ani.

„Prin intermediul acestei monodrame agil construite, Alina Nelega încearcă să pătrundă în mintea lui Rudolf Hess, umbra lui Hitler, motorul din spatele maşinăriei infernale, cel care, simţindu-se umilit de faptul că Germania a fost îngenuncheată în primul război mondial, îşi doreşte cu ardoare să îi răscumpere onoarea pierdută. El este cel care crede orbeşte în nazism şi în programul acestuia, el este cel care crede cu tărie într-o Germanie purificată, într-o Europă care ar trebui purificată la rândul ei, care, dintr-o «bunică incestuoasă», ar trebui transformată într-un simbol şi un exemplu al purificării la toate nivelele”. În acest fel descrie Mircea Sorin Rusu piesa Alinei Nelega într-o cronică postată pe site-ul Liternet.

De menţionat că spectacolele realizate în colaborare cu Institutul Cultural Român din Budapesta de Compania de Teatru Aradi Kamaraszínház după piese româneşti contemporane au fost incluse în programul teatral al Capitalei Culturale Europene – Pecs, 2010.

FNT vă recomandă

Festivalul Național de Teatru dorește să aducă în atenția publicului, pe lângă structura oficială a festivalui, și alte evenimente conexe care ar putea interesa un public iubitor de teatru în toate formele sale.

De aceea, din 2008, festivalul are o secțiune numită FNT vă recomandă ce include producții de teatru, conferințe, lansări de carte, lecturi, dezbateri, expoziții conexe artelor spectacolului, organizate de diferite instituții care vor să se bucure de vizibilitatea unui festival important. Acestă structură a fost creată pentru a încuraja organizatorii de evenimente teatrale, în speranța că ea se va transforma, în timp, în ceea ce alte festivaluri mari din lume numesc ”Off”.

În 2010, în această categorie intră trei producții din străinătate: Who is Fergus Kilpatrick?, un spectacol de Jose Miguel Jimenez și Cartea vițelului, scenariul de Codrina Pricopoaia, regia Dominique Fataccioli, care se vor juca la Teatrul Foarte Mic, și Trespass, coregrafia Thomas Noone și Rob Tannion, care se va juca la Centrul de Cultură al Ministerului Administrației și Internelor (str. Mihai Vodă nr. 17).

În plus, pe 4 noiembrie, ora 16.00, tangaProject propune o după-amiază de lecturi speciale la Căminul de persoane vârstnice "Moses Rosen": Moses stories, narațiuni comunitare - scrise și povestite de persoanele vârstnice din cămin.

Radio România Cultural ne propune în perioada FNT să ascultăm teatru radiofonic după piese românești contemporane, ale dramaturgilor: Radu Macrinici, Andreea Vălean, Mihai Ignat, Petre Barbu, Lia Bugnar, Theo Herghelegiu, Emanuel Pârvu și Mimi Brănescu. Programul se numeşte ON AIR şi va putea fi ascultat de sâmbătă, 30 octombrie.

Centrul de excelență în studiul imaginii organizează la BCU (Aulă) pe 5 noiembrie, ora 16.00, o conferință inedită: Actorul și măștile sale, susținută de regizorul Mihai Măniuțiu și invitații săi: Marcel Iureș, Irina Petrescu, Radu Amzulescu, Oana Ștefănescu, Marian Râlea. Evenimentul face parte din noua serie de conferințe coordonate de prof. Sorin Alexandrescu: CULTURA BATE CRIZA (CuBaCri), Conferinţe la BCU.

Pe toată perioada festivalului, la Fundația Löwendal (Pța Cantacuzino nr. 1, lângă Parcul Ioanid) poate fi văzută o expoziție de scenografie și grafică: George baron Löwendal – în contextul avangardei europene din prima jumătate a secolului XX, care prezintă o parte dintre lucrările artistului din perioada de scenograf al Teatrului Naţional din Cernăuţi şi portrete în cărbune ale altor renumiţi artişti.

În plus, ca un eveniment inedit, FNT sprijină Lecturi Urbane, o iniţativă care îşi propune să promoveze lectura în locurile publice şi actul cititului în general. Aşadar, vor exista două cutii de colectare în locaţiile FNT în care se pot dona cărţi pentru ediţiile următoare din Lecturi Urbane.

Precizăm că, în afara de spectacolele care se vor juca la Teatrul Foarte Mic, la celelalte evenimente intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.

Premiere în FNT

Matthias Langhoff şi Rodrigo Garcia la FNT 2010


Doi dintre cei mai impresionanţi regizori europeni ai momentului au montat anul acesta în România: Matthias Langhoff la Teatrul Magiar de Stat din Cluj Napoca şi Rodrigo Garcia la Teatrul Naţional din Timişoara. Spectacolele-eveniment create de ei vor avea premiera în cadrul Festivalului Naţional de Teatru.

Matthias Langhoff, „copilul teribil” al teatrului german contemporan, este unul dintre regizorii europeni cu cea mai impresionantă activitate. A lucrat pe cele mai mari scene din Germania - Berliner Ensemble, Volksbuhne şi Schauspielhaus, dar şi în importante teatre din Italia, Franţa, Elveţia şi America de Sud. A condus Teatrul Vidy din Lausanne, apoi Berliner Ensemble. Este membru al Academiei din Berlin şi Ofiţer al Legiunii de Onoare.

Langhoff este radical şi surprinzător în regie, iar opera sa dovedeşte o rigoare perfectă. Face parte din estetica sa felul în care saturează scena de semne, prin mijloace variate: fotografie, proiecţie de film, referinţe la alte opere teatrale sau cinematografice, interactivitate, decoruri şi costume extrem de complexe.

Matthias Langhoff a montat multe texte ale lui Brecht şi multe semnate de Shakespeare, printre care Othello, Titus Andronicus, Regele Lear, Macbeth au fost considerate de critici „spectacole grele de sens”, “uriaşe maşini de destabilizare”. Ca prieten şi colaborator permanent al dramaturgului Heiner Müller, a regizat pentru prima oară adaptările acestuia după Shakespeare (Hamletmaschine, Anatomy Titus Fall of Rome etc.).

Invitat să lucreze în România de Teatrul Maghiar de Stat din Cluj Napoca, Matthias Langhoff prezintă, în premieră în FNT, Măsură pentru măsură de William Shakespeare. Sâmbătă, 30 octombrie, ora 18.30 şi duminică, 31 octombrie, ora 18.00, Sala Izvor a Teatrului “Bulandra” găzduieşte cele două reprezentaţii din cadrul FNT. Iar luni, 1 noiembrie, ora 11.00, la Fundaţia Löwendal, are loc o întâlnire a regizorului cu publicul și presa.

* * *

Autor adulat şi controversat, cu un discurs emblematic pentru timpurile pe care le traversăm, Rodrigo Garcia abordează tăios, fără menajamente, contradicţiile acestora. Născut în Argentina, dar stabilit la Madrid, Garcia este fondatorul companiei Carniceria Teatro (Teatrul Măcelăria), subliniind prin această denumire faptul că a scăpat de munca de măcelar practicată de tatăl său, luând o cu totul altă cale în viaţă. Alături de actorii care i s-au alăturat, a dezvoltat un limbaj teatral unic, cu un mare succes de critică şi foarte controversat în rândul publicului.

Piesele sale vorbesc direct, uneori brutal, ostentativ, despre excesele consumismului care nu mai lasă loc reflecţiei, despre ipocrizia globalizării şi a “politicii corecte”. O poetică specială, crudă uneori, şocantă chiar prin libertatea ei absolută, caracterizează opera sa de dramaturg, ca şi pe cea de regizor. Textele lui Garcia au fost traduse şi jucate peste tot în lume. Printre spectacolele sale de succes se numără: Povestea lui Ronald, clovnul de la McDonalds, Agamemnon, Aruncă-mi cenuşa peste Mickey, Cruda, Accidente, A ucide pentru a mânca, Versus, Moartea şi reîncarnarea unui cowboy şi multe altele.

În 2009, Rodrigo Garcia a câştigat Premiul “Noi Realităţi Teatrale”. Invitat să lucreze la Teatrul Naţional din Timişoara, Garcia propune un spectacol iconoclast, declarat militant, în care vorbeşte despre violenţa devenită fapt cotidian. Criza morală abrutizantă face ca gradul de percepţie al violenţei să se estompeze, iar abuzul să devină acceptabil. Interzis accesul animalelor va fi prezentat în cadrul festivalului la Opera Naţională, marţi 2 noiembrie, ora 18.00 şi miercuri, 3 noiembrie, ora 21.00.

marți, 19 octombrie 2010

Roşu aniversar de octombrie

miercuri, 13 octombrie 2010

Lansare-spectacol la Odeon

Dincolo de oglindă:
o lansare-spectacol a albumului
Răzvan Mazilu. Oglinzi / Mirrors

Luni, 18 octombrie, de la ora 19:00, scena Teatrului Odeon devine spaţiu de întâlnire pentru Răzvan Mazilu şi admiratorii săi, cu ocazia lansării primului album de fotografie de dans contemporan din România: Răzvan Mazilu. Oglinzi/Mirrors.

Conceput ca o lansare-spectacol, evenimentul dezvăluie instantanee din şapte spectacole marca Răzvan Mazilu şi din backstage-ul acestora. Spectatorii sunt invitaţi să îşi părăsească locurile obişnuite din sală şi să păşească pe scena Teatrului Odeon, „dincolo de oglindă”, pentru a descoperi un univers ce poartă amprenta dansatorului şi coregrafului numit de presa de specialitate un “aristocrat al dansului”.

Printre ingredientele serii se numără o sesiune de autografe, dar şi un moment de dans susţinut de elevi ai Liceului de Coregrafie "Floria Capsali" din Bucureşti. Aceştia vor fi primii beneficiari ai burselor de studii oferite de Răzvan Mazilu şi Fundaţia perfoRM prin fondurile obţinute în urma vânzării albumului apărut la Editura Vellant. Răzvan Mazilu. Oglinzi/Mirrors continuă astfel acţiunile Fundaţiei perfoRM de susţinere a liceelor de coregrafie din România şi a tinerilor dansatori români în cadrul campaniei de responsabilitate socială demarată în 2007.

La evenimentul de lansare vor fi prezenţi artiştii care au construit prin fotografii spectaculoase un album-oglindă al dansatorului şi coregrafului Răzvan Mazilu: Mihaela Marin, Egyed Ufó Zoltán, Iulian Ignat, Dinu Lazăr şi Cornel Lazia. Seara va fi deschisă cu discursurile ţinute de Dan Pleşa, directorul executiv al Editurii Vellant, Camelia Şucu, preşedintele Class Living – compania care a sponsorizat şi sprijinit necondiţionat proiectul cărţii – şi, evident, Răzvan Mazilu, care a mărturisit despre albumul îngrijit de curatorul Denise Rădulescu: „Sunt recunoscător tuturor celor care s-au implicat în acest proiect şi au făcut-o din toată inima. Este un bun pas înainte în eforturile mele de a sprijini liceele de coregrafie şi tinerii dansatori talentaţi din România. Mulţumesc Cameliei Şucu şi Class Living pentru încrederea şi ajutorul generos acordate acestui album. Mă onorează şi mă obligă toate cuvintele frumoase adunate în această carte, mai ales că vin din partea unor artişti şi prieteni ale căror cariere sunt o inspiraţie pentru mine”

INTRAREA LIBERĂ

Premiera "Scara pisicii" la TNB

Sâmbătă 23 octombrie, ora 19.oo, la Sala 99, în cadrul proiectului „Uşi deschise pentru toţi” va avea loc premiera oficială a spectacolului Scara pisicii de Katalin Thuróczy, traducerea Anamaria Pop.

Scriitoare maghiară prezentă pe scenele din întreaga Europă, Katalin Thuróczy revine în România, după succesul joi.megajoy de la Teatrul Odeon, cu un nou spectacol, pe care Irina Popescu-Boieru îl pune în scenă, la Teatrul Naţional din Bucureşti, cu Liliana Hodorogea (Zsóka) şi Florentina Ţilea (Gitta).

O piesă cu şi despre femei, a cărei autoare evită clişeele feministe, vorbind despre dragoste şi căsătorie într-o savuroasă manieră cinică. Un spectacol în care femeile se vor regăsi, măcar parţial, în cele două eroine, dar unde bărbaţii vor refuza categoric să se recunoască în personajul masculin absent.

Scara pisicii este o tragi-comedie cu accente poliţiste şi final neaşteptat, un text plin de suspans despre un joc de-a şoarecele şi pisica, în care se dispută inima aceluiaşi bărbat. Prima întâlnire cu publicul va avea loc în data de 22 octombrie, ora 19.00, Sala 99.

Ultimele două evenimente ale Bienalei de Arhitectură Bucureşti 2010

Vernisajul expoziţiei "Magic Blocks - 2010, În spatele cortinei de beton" va avea loc joi, 14 octombrie, la ora 19:00, la Centrul de Introspecţie Vizuală din strada Biserica Enei, nr. 16, sector 1, Bucureşti. Expoziţia va fi deschisă publicului în perioada 14 octombrie - 5 noiembrie, de miercuri până vineri în intervalul 15:00 - 19:00 şi sâmbătă între orele 14:00 - 18:00. Intrare liberă.

Vernisajul expoziţiei "Balkanology. Arhitectura noua şi fenomenul urban în Sud - Estul Europei" va avea loc vineri, 15 octombrie, la ora 18:30, la MNAC, etajul 2, strada Izvor 2-4, Palatul Parlamentului, aripa E4, intrarea prin Calea 13 Septembrie. Conferinţa de presă va avea loc tot în data de 15 octombrie, vineri, la ora 11:00, iar turul ghidat va fi la ora 11:45. Expoziţia va putea fi vizitată în perioada 15 octombrie - 15 noiembrie, de miercuri până duminică, în intervalul orar: 10:00 - 18:00. Intrare liberă.

Premii la Bienala de Arhitectură Bucureşti 2010

A IX-a ediţie a Bienalei de Arhitectură Bucureşti 2010 şi-a desemnat câştigătorii celor şase secţiuni de concurs: arhitectură <> 1000 mp, urbanism şi amenajarea spaţiilor urbane, arhitectură de interior, scenografie şi design de obiect, restaurarea monumentelor şi reabilitarea clădirilor şi publicaţii de arhitectură.

marți, 12 octombrie 2010

Comedii în "Casa Zoikăi"

Casa Zoikăi de Mihail Bulgakov, premieră a stagiunii trecute a Teatrului de Comedie, regizată de Alexandru Tocilescu, după o traducere foarte expresivă (Maria Dinescu, care a îmbinat două variante ale piesei: din 1926 şi din 1935), este un spectacol construit cu generozitate, întinzându-se pe aproape 4 ore, timp în care publicul chiar are ce vedea, pentru că i se arată multe şi de toate.

Pentru nostalgicii unui regim apus, există nişte personaje încarnate exemplar de Valentin Teodosiu sau Gheorghe Dănilă, primul jucând un director comercial, celălalt, un preşedinte al comitetului de bloc.

Pentru alţi spectatori, Alexandru Tocilescu a demonstrat că poate tranforma o locaţie în orice: casă onorabilă care găzduieşte chiar un conte, Obolianinov (Gelu Niţu excelent în naivitatea pe care o joacă), dar şi un fost puşcăriaş, Amestistov (într-o prestaţie de excepţie, a lui George Mihăiţă), atelier de croitorie (convingătoare imaginea personajului colectiv) şi bordel (o pasiune mai veche a stăpânei, Zoia Denisovna Pelţ, jucată de Virginia Mirea argumentat şi subtil).

Cuplul de chinezi, Heruvim şi Gandzalin, care gravitează în jurul casei Zoicăi, creează momente parodice corect punctate şi expresiv compuse de Dragoş Huluba şi Aurelian Bărbieru, ambii actori având agilitate şi pronunţie generatoare de comic savuros. O interpretare demnă de toate felicitările are Mihaela Teleoacă în rolul slujnicei Maniuşka.

Într-un decor somptuos şi funcţional (Vanda Maria Sturdza), regizorul aduce pe scenă o lume de demult, antrenând în acest scop o distribuţie numeroasă, adecvat îmbrăcată în costumele Ancăi Pâslaru. Desigur, un oarecare excentrism şi o dilatare a spectacolului erau de evitat. Cu toate acestea, spectacolul este inteligibil, atât pentru cei ce „ştiu”, dar şi pentru neiniţiaţii care s-au născut după căderea comunismului.

Mesajul general al piesei, respectat de regizor pe scenă, se referă la absurdul comunist, văzut / trăit de autor în detaliile lui cele mai sumbre. Compus ca un manifest (alături de alte spectacole pe aceeşi temă care au intrat în preocupările regizorului în ultimii ani), spectacolul de la Comedie impresionează prin seriozitate, complexitate, inteligenţă şi umor.

sâmbătă, 9 octombrie 2010

"Galileo, Papa şi Vrăjitoarea" la TNB

Joi, 21 octombrie, ora 19.00, la Sala Atelier, Teatrul Naţional din Bucureşti găzduieşte spectacolul Galileo, Papa şi Vrăjitoarea în regia lui Riccardo Rombi. Turneul Companiei de Teatru Catalyst este continuarea unui proiect de schimburi culturale Florenţa – Bucureşti, în cadrul căruia trupa TNB a susţinut în Italia, la sfârşitul lunii martie, câteva reprezentaţii cu spectacolul Lecţia de Eugene Ionesco, în regia lui Horaţiu Mălăele.

Scris şi regizat de Riccardo Rombi, producţia italiană de dată recentă Galileo, Papa şi Vrăjitoarea povesteşte un fragment din viaţa lui Galileo Galilei, pornind de la însemnările celebrului om de ştiinţă şi de la cronicile despre viaţa sa. Artistul italian imaginează un Galileo necunoscut şi surprinzător, care se erijează în vânzător de termometre, ocheane, pendule şi ochelari, încercând astfel să supravieţuiască.

Mai mult de atât, genialul negustor încearcă să-şi imagineze pelerinii aflaţi în drum spre Roma ca pe nişte potenţiali discipoli, dorind pe această cale originală să învingă obtuzitatea îndârjită a bisericii. Protagonistul, Paolo Santangelo, chemat să întruchipeze figura „părintelui științei moderne”, redesenează cu trăsături neaşteptate figura celebrului om de ştiinţă: negustor iscusit, dar şi revoluţionar al raţiunii, combatant neobosit împotriva superstiţiei şi ignoranţei, fugind de duşmani, de proteste şi de excomunicări.

Naraţiunea scenică, lucidă şi emoţionantă, făcând rapel la commedia dell'arte, este capabilă să îmbine "nebunia" ştiinţei, geniul umanist, vegherile extenuante şi călătoriile cu iz picaresc. În scenă, un car (scena de negustorit a descoperirilor sale) şi trei personaje: Galileo Galilei (Paolo Santangelo), un servitor (Jacopo Gori) şi o misterioasă apariţie feminină (Stefania Stefanin), când fermecătoare curtezană, când simplă tovarăşă de drum, însoţindu-i în această aventură plină de ciocniri. Sunt două lumi diferite aici, una legată de superstiţie, de zodii, de cartea cerului şi de refuzul cunoaşterii ştiinţei, iar cealaltă - a celui ce priveşte stelele cu ocheanul. Trei figuri la marginea unei societăţi care, astăzi ca şi atunci, încearcă să regăsească „lumina raţiunii.”Au mai contribuit la crearea acestui spectacol cu o atmosferă plină de magie, Annamaria Russo (decoruri), Emanuela del Panta (costume) şi Gianfranco Michler (lumini).

Biletele se pun în vânzare sâmbătă, 9 octombrie, la Agenţia TNB. Preţul biletelor: 30 şi 16 RON.

vineri, 8 octombrie 2010

Stagiunea 2010 - 2011 începe cu revista "Scena.ro"





Anul 2010 a fost un an foarte bun pentru teatrul românesc, în ciuda crizei financiare care l-a afectat puternic și a bâlbâielilor administrative ce pun piedici mari desfășurării serioase și responsabile a oricărui eveniment teatral.



Festivalul "Shakespeare" și Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu au acoperit cu excelență teatrală prima jumătate a anului, iar Festivalul Național de Teatru se pregătește să li se alăture în a prezenta pe scenele românești valori teatrale mondiale, unele dintre ele pentru prima dată descoperite în România. Urmează, în luna decembrie, Festivalul Interferențe, organizat de Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, recent devenit membru al Uniunii Teatrelor Europene – pentru a încheia un an teatral pe care am fost norocoși să-l putem avea.



În paginile de Avanpremieră la Festivalul Național de Teatru, ediția 20, pe care le publică "Scena.ro" în noul său număr, veți avea ocazia să citiți despre personalitățile prezente la București în cadrul FNT în această toamnă, fie cu spectacole, fie cu conferințe, lansări de carte și întâlniri cu publicul: Lee Breuer, Romeo Castelucci, Rodrigo Garcia, Matthias Langhoff.



"Scena.ro" nr. 10 ia în discuție, într-o anchetă realizată de Ciprian Marinescu, și subiectul tinerilor artiști români plecați în afara țării, care s-au afirmat în alte spații culturale, provocând o nevoie de a răspunde unor întrebări usturătoare pentru societatea românească. Cristina Modreanu, redactorul-șef al revistei, se întreabă în editorial: “Ce-i face pe toți acești tineri să plece? De ce nu e loc pentru afirmarea lor într-o cultură atât de sărăcită în acești 20 de ani, o cultură trăind din amintiri, având ca lideri oameni al căror capital de imagine a fost construit în vremuri dubioase și, în unele cazuri (cu numai câteva excepții), nu a fost confirmat ulterior de calități reale, ci numai de aceeași capacitate de adaptare care i-a ajutat și înainte de 1989? Oare chiar nu e evident câtă nevoie avem de toți acești tineri creatori? Sau de aceia care, deși locuiesc încă în România, sunt mai cunoscuți și mai apreciați în afara granițelor ei și lucrează mai mult în alte țări decât ”acasă”?



Din sumarul acestui număr, mai amintim: intervenția decanului Facultății de Teatru din cadrul UNATC București, Nicolae Mandea, despre teatrul independent, rubricile permanente - Reacții adverse : Spectacolul-lectură, spectacol sau lectură ? de Alina Nelega, New York Puzzle : Identitate & Diversitate : ID-ul dramaturgiei americane de Saviana Stănescu, Postforma: Documentare și storytelling de Mihaela Michailov și Ninsorile de altădată: Ariane Mnouchkine și naufragiile unei speranțe nebune... de Mirella Nedelcu Patureau - și relatările pe marginea unor evenimente teatrale internaționale : Gălbenuș experimental - INFANT 2010 de Mihaela Michailov, Teatru. Holocaust. Tel Aviv de Iulia Popovici, Ben Deckers de Ionuț Sociu.



Începeți stagiunea 2010-2011 cu "Scena.ro"!



Revistă editată cu sprijin parțial din partea Uniunii Teatrale din România – UNITER. Parteneri media: "Șapte Seri", http://www.liternet.ro/, http://www.metropotam.ro/, http://www.artactmagazine.ro/, Radio România Cultural.



Revista "Scena.ro" poate fi găsită la: Librăriile Cărturești și Humanitas, Ceainăria Bernschutz din Lipscani, Librăria Engleză "Anthony Frost", Book Corner din Cluj, Victoria’s Vintage Kitchen.



Din septembrie, "Scena.ro" e pe Facebook! În curând va fi lansat site-ul resursă pentru teatrul românesc http://www.revistascena.ro/

joi, 7 octombrie 2010

Surpriza FNT 2010

Krzysztof Warlikowski pentru prima dată în România!
Renumitul regizor polonez Krzysztof Warlikowski a confirmat că va veni la Bucureşti, cu spectacolul Dibuk după textul clasic al lui Solomon An-ski şi nuvela contemporană a Hannei Krall.

După premiera de la Avignon din 2003, spectacolul s-a jucat la International Theatre Festival DIALOG în Wroclaw, Polonia, la Hebbel Theatre din Berlin, Bouffes du Nord, Paris, iar în 2004 a fost invitat la BAM Next Wave Festival din New York.

În vara lui 2008, spectacolul a ajuns şi la Festivalul de la Edinburgh, iar în septembrie acelaşi an, a fost prezentat în cadrul Festivalului din Israel, printre evenimentele care au marcat Anul Polonez în Israel 2008-2009.

Despre teatrul lui Warlikowski, unul dintre cei mai apreciaţi tineri regizori europeni ai momentului, distins în 2008 cu Premiul Noi Realităţi Teatrale, eseistul George Banu spunea în prefaţa cărţii Théâtre Ecorché, editată de Actes Sud: ”Teatrul lui Warlikowski se focalizează pe problema tinereţii confruntate cu dezastrele şi deziluziile lumii. El pune în scenă destinul îngerilor decăzuţi, scenariul prăbuşirii. (...) Supravieţuirea pare interzisă pentru aceşti eroi lipsiţi de puritate şi aflaţi în căutarea dragostei: eşecul îi înalţă. Ei sunt inadaptabili, ei îşi ard aripile în pofida dorinţei lor de a atinge ceea ce le lipseşte. Va exista întotdeauna ceva absent care ne chinuie... şi doar prin durere ei mai pot spera să umple această absenţă. Iată bazele acestui liric modern”.

Spectacolul este programat la Sala Mare a TNB: marţi, 2 noiembrie, ora 20.00 şi miercuri, 3 noiembrie, ora 18.00. Cei care vor să-l întâlnească personal pe cunoscutul regizor o pot face miercuri, 3 noiembrie, de la ora 13.00, la Fundaţia Löwendal (P-ta Gh. Cantacuzino nr. 1) unde va avea loc o conferinţă specială cu participarea lui Krzysztof Warlikowski, a teoreticianului şi criticului de teatru George Banu şi a autorului volumului Théâtre Ecorché, criticul de teatru polonez Piotr Gruszczynski.

Cu ocazia primei veniri în România a lui Krzysztof Warlikowski, Fundaţia Culturală ”Camil Petrescu” va lansa versiunea în limba română a volumului Théâtre Ecorché, cu sprijinul Institutului Polonez din Bucureşti şi al Festivalului Naţional de Teatru. Întreg evenimentul a fost realizat cu generosul sprijin şi asistenţa permanentă a echipei Institutului Cultural Polonez la Bucureşti, echipă căreia îi mulţumim public pe această cale.

miercuri, 6 octombrie 2010

Bene Merentis pentru Victor Rebengiuc

Victor Rebengiuc va primi Distincţia Bene Merentis la deschiderea Festivalului Internaţional de Teatru Clasic de la Arad, ediţia a XVI-a, în seara de 10 octombrie.


Începând cu acest an, organizatorii Festivalului Internaţional de Teatru Clasic de la Arad vor acorda, la fiecare ediţie, Distincţia Bene Merentis, unei mari personalităţi a teatrului românesc. Prin acest gest, teatrul şi publicul arădean fac o reverenţă adâncă în faţa celor care îşi dedică întreaga viaţă artei teatrale româneşti şi care au devenit adevărate simboluri ale teatrului din ţara noastră.

În cadrul Festivalului de la Arad, Teatrul Naţional Bucureşti va fi prezent cu spectacolele: Dialoguri şi fantezii în jazz, 11 octombrie şi Legenda Marelui Inchizitor, 13 octombrie.

Teatrul Odeon a inaugurat o nouă sală de joc

Este un lucru îmbucurător că în Bucureşti spaţiile teatrale cuceresc din ce în ce mai mult teren, fie că aparţin teatrelor de repertoriu sau celor independente. Nu demult, Teatrul Naţional a anunţat că peste 3 ani (la sfârşitul lucrărilor de reabilitare) va avea 6 spaţii de joc, Teatrul de Comedie a dat în folosinţă o nouă sală, Teatrul Apropo s-a deschis de curând la Dalles, iar zilele trecute, Teatrul Odeon a inaugurat o nouă sală, numită după scopul cu care a fost amenajată: „Odeon Studio – teatru şi artă contemporană”, având drept simbol un actor dansator cu capul în jos. Sala va găzdui deci, pe lângă spectacole în diverse formule scenice, şi expoziţii de fotografie, instalaţii, film, muzică, fiind un spaţiu cultural flexibil. Spaţiul respectiv nu a mai fost folosit din anii ’40, când aici a funcţionat, câteva stagiuni, Teatrul Nostru, înfiinţat şi condus de Dina Cocea, Fory Etterle, Eugenia Zaharia şi Petre Nove.

Conform arhitectului Răzvan Luscov, care s-a ocupat de acest proiect, arhitectura acestei săli reprezintă o lume „underground”, în oglindă, inversată faţă de lumea de la suprafaţă. În contrast cu ce vedem la suprafaţă (mult granit, inox şi plante artificiale), în această sală valoarea este dată de simplitatea şi autenticitatea materialelor (beton aparent, oţel ruginit).

Cum era şi firesc, o sală nouă merita la deschidere un spectacol nou. A fost ales un text scris de curând de un actor al Odeonului: „Blifat” de Gabriel Pintilei, regizat de Alexandru Mihail, în scenografia Laurei Paraschiv, avându-i în distribuţie pe Laurenţiu Lazăr, Angela Ioan, Mihai Smarandache, Ioana Anastasia Anton şi David Petcu.

luni, 4 octombrie 2010

"Dragă Elena Sergheevna" în premieră la Teatrul de Comedie

În zilele de vineri, 8 octombrie şi duminică, 10 octombrie, începând cu ora 19:00, la Sala Nouă a Teatrului de Comedie din str. Sfânta Vineri nr. 11, OPERA PRIMA anunţă premiera absolută a spectacolului Dragă Elena Sergheevna după Ludmila Razumovskaia, în regia lui Alexandru Mâzgăreanu.

Piesa prezintă patru elevi de liceu care merg acasă la profesoara lor de matematică pentru a o felicita de ziua ei. Ajunşi în casa acesteia, aceştia o roagă să le dea cheia de la dulapul cu lucrările finale pentru a-şi modifica notele. Profesoara refuză. Elevii o sechestrează.

Ludmila Razumovskaia s-a născut in 1946 la Riga – Letonia. A studiat teatru la Cole giul Dramatic din Sankt Petersburg. Şi-a făcut debutul ca dramaturg cu piesa Dragă Elena Sergheevna la Teatrul Tineretului din Talinn (Estonia). Spectacolul a fost un mare succes şi piesa a fost tradusă şi jucată în peste 20 ţări. Momentan, este jucată în Brazilia, China, Coreea precum şi în Europa şi America.

Spectacolul Dragă Elena Sergheevna este o producţie proprie a proiectului OPERA PRIMA, în care joacă atât elevi de liceu, cât şi actori profesionişti. Spectacolul are distribuţie dublă pentru personajele feminine: Elena Sergheevna: Sorina Ştefănescu/ Silvia Stanciu; Volodea: Liviu Chiţu; Vitea: Vlad Bălan; Paşa: Gabriel Fereşteanu; Lida: Ilinca Tuvene/ Mirela Sanda.

Astfel, vineri, 8 octombrie, le veţi putea urmări pe Silvia Stanciu şi Mirela Sanda, în timp ce duminică, 10 octombrie, va fi rândul Sorinei Ştefănescu şi al Ilincăi Tuvene.

Deşi anunţate in cadrul MINISTAGIUNII DE TOAMNĂ de la Sala Nouă a Teatrului de Comedie (22-26 septembrie) ca repetiţii generale cu public, ambele reprezentaţii Dragă Elena Sergheevna (din 22 şi 23 septembrie) s-au constituit în adevărate debuturi actoriceşti pentru liceenii care s-au ambiţionat şi au dat tot ce au avut mai bun, lăsând în acelaşi timp să se întrezărească în munca lor şi mâna formatoare a ghizilor lor în acest periplu al devenirii scenice: regizorul Alexandru Mâzgăreanu, actriţa Sorina Ştefănescu şi scenografa Maria Pitea. În ordine alfabetică, ei sunt: Vlad Bălan, Gabriel Fereşteanu, Mirela Sanda şi Ilinca Tuvene. Alături de ei, joacă Liviu Chiţu, student la actorie în anul III la UNATC şi Silvia Stanciu, absolventă a Universităţii Hyperion.

Premiera se bucură de sprijinul domnilor Paul Chiribuţă – iniţiatorul şi coordonatorul proiectului OPERA PRIMA şi George Mihăiţă – directorul Teatrului de Comedie şi al Clubului UNESCO Adolescenţii.
Intrarea liberă, în limita celor 50 de locuri disponibile!

duminică, 3 octombrie 2010

A IX-a ediţie a Bienalei de Arhitectură Bucureşti 2010


Arhitectură sustenabilă, soluţii de arhitectură cu resurse minime
şi o participare record la cea de-a IX-a ediţie
a Bienalei de Arhitectură Bucureşti 2010

Bucureşti, 30 septembrie 2010 – Bienala de Arhitectură Bucureşti a atras participarea unui număr record de lucrări şi birouri de arhitectură. Astfel, BAB 2010 oglindeşte experienţa acumulată de birourile de arhitectură din România în ultimii ani, dar şi o densitate de idei de arhitectură valabile, cu case mai bine închegate, mai decente şi mai confortabile.

„Anii de boom economic care au precedat criza financiară au prilejuit construcţia de arhitectură contemporană de calitate, iar această perioadă de educare şi evoluţie s-a reflectat şi în lucrările apărute în ultimii doi ani, în care se manifestă apetenţa publicului pentru arhitectura modernă” apreciază arh. Constantin Goagea, director al revistei "Arhitectura" şi co-organizator al Bienalei de Arhitectură.

Evenimentul este amplu în privinţa conţinutului şi a desfăşurării şi propune o serie de expoziţii tematice care întregesc cea mai amplă manifestare arhitecturală din România. Pilonul central este însă expoziţia cu lucrările participante în cadrul concursului de arhitectură, care va fi deschisă publicului începând cu data de 1octombrie 2010, gala de premiere urmând a avea loc pe 11 octombrie 2010.

Ediţia curentă a atras participarea a 215 proiecte, un număr record de lucrări, toate realizate în ultimii doi ani. În concurs participă atât lucrări realizate de arhitecţi români în alte ţări, precum Eleveţia, Italia, Austria sau Belgia, cât şi lucrări realizate de arhitecţi din afara ţării pentru beneficiari din România.

Dintre cele 215 lucrări înscrise, în urma preselecţiei au fost acceptate în concurs 171 de lucrări, în creştere cu peste 30% comparativ cu ediţia precedentă, în care au concurat 122 de proiecte. „În România criza a fost mai puţin agresivă decât în alte pieţe, cum a fost Spania de exemplu, ţară în care s-au închis poate cele mai multe birouri de arhitectură” subliniază arh. Constantin Goagea. În România, construirea nu a fost oprită atât de abrut, iar arhitecţii care au continuat să lucreze au acordat mai mult timp perioadei de concepţie şi de execuţie. Chiar dacă încă nu se poate spune că au apărut soluţii de arhitectură pentru vremuri de criză, arhitecţii au supravieţuit ca profesie şi au înţeles responsabilitatea lor în folosirea inteligentă a resurselor.

La concurs vor participa în total 96 de birouri de arhitectură, respectiv 163 de arhitecţi. Din juriu fac parte autori nominalizaţi şi premiaţi în cadrul ediţiilor precedente, precum şi doi arhitecţi de renume din străinătate. Preşedintele juriului este arhitectul olandez Nanne de Ru.

Concursul se va desfăşura pe şase secţiuni. Vor fi două secţiuni de arhitectură, una pentru clădiri mai mici de 1.000 de metri pătraţi, iar cealaltă pentru lucrări mai mari de 1.000 de metri pătraţi. La acestea se adaugă o secţiune pentru urbanism şi spaţii publice, una de arhitectură de interior, scenografie şi design de obiect. O a cincea secţiune vizează proiectele de restaurare a monumentelor şi de reabilitare a clădirilor, iar ultima este dedicată publicaţiilor de arhitectură. Cea mai largă participare este înregistrată de proiecte de arhitectură pentru clădiri mai mari de 1.000 de metri pătraţi.

Mai mult de un sfert din proiectele aflate în competiţie vizează construcţia unor locuinţe individuale, urmate ca număr de proiectele concepute pentru spaţii de birouri. Spre deosebire de alte ediţii, se remarcă prezenţa în concurs a unui număr important de lucrări de proiectare de spaţii culturale şi spaţii pentru artişti. De asemenea, au fost acceptate în a doua fază a concursului şi patru proiecte de amenajare de spaţii publice.

sâmbătă, 2 octombrie 2010

A început Festivalul International de Teatru pentru Copii, „100, 1000, un milion de poveşti”

Festivalul International de Teatru pentru Copii,
„100, 1000, un milion de poveşti”, ediţia a VI-a

Teatrul "Ion Creangă" din Bucureşti organizează în perioada 2-9 octombrie 2010 cea de a
VI-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru pentru Copii „100, 1000, un milion de
poveşti”.

Cea de a VI-a editie este o ediţie specială, deoarece în 2010 Teatrul "Ion Creangă"
sărbătoreşte 45 de ani de existenţă, 45 de ani de spectacole care au încântat mii de spectatori
din ţară şi din străinătate. Ne dorim ca cea de a VI-a ediţie să fie, mai mult decât în anii
precedenţi o sărbătoare a Teatrului pentru Copii, un prilej de întâlnire a profesioniştilor din
domeniu care să ofere posibiltatea realizării a cât mai multor schimburi de experienţă între
artiştii români şi cei din străinătate.

Festivalul are caracter competitiv şi se adresează tuturor teatrelor din ţară şi din
străinătate, care au în repertoriul lor spectacole pentru copii, spectacole realizate cu interpreţi
actori.

Festivalul este structurat pe două secţiuni de spectacole adresate următoarelor categorii
de vârstă: 1-4 ani şi 4-12 ani.

Juriul, alcătuit din personalităţi ale vieţii teatrale, din ţară şi din străinătate, va acorda
următoarele premii:
- Marele Premiu; acordat pentru cel mai bun spectacol
- Super-Bebe; premiul acordat celui mai bun spectacol pentru copii de 1- 4 ani
- Premiul pentru regie
- Premiul pentru interpretare

vineri, 1 octombrie 2010

Muzica la Palatele Brâncoveneşti

"Muzica la Palatele Brâncoveneşti"-

Stagiune muzical - camerală organizată la Palatul Mogoşoaia

Eveniment de excepţie la Palatul Mogoşoaia, în cadrul Stagiunii "Muzica la Palatele Brâncoveneşti", ediţa a II a.

Stabilită în Germania, Luiza Borac, pianistă cu o carieră extraordinară: concerte şi recitaluri în marile săli europene şi americane, apariţii discografice la case de prestigiu, o artistă care a obţinut numeroase distincţii, revine în faţa publicului român.

Duminică, 3 octombrie 2010 de la ora 17,00, în Sala Scoarţelor din Palatul Mogoşoaia, vor răsuna opusurile unor creatori de la a căror naştere se împlinesc 200 de ani: Frederic Chopin şi Robert Schumann. Un punct de atracţie deosebit va fi interpretarea în primă audiţie românească a unei piese schumaninene recent descoperită - Ahnung, Luiza Borac fiind prima interpretă după Clara Schumann care se apropie de această lucrare.

Pentru concertele de la Palatul Mogoşoaia, organizate de Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti, opţional, se va asigura transport de la Piaţa Chibrit, staţia de metrou 1 mai, preţul unei călătorii dus-întors fiind de 6 lei. Microbuzele spre Palatul Mogosoaia vor pleca la ora 16. La concert intrarea este liberă.


Deschiderea stagiunii la Teatrul Metropolis

Primul teatru de proiecte îţi dăruieşte prima zi din lună!

Teatrul Metropolis deschide stagiunea 2010 – 2011 vineri, 1 octombrie de „Ziua Internaţională a persoanelor vârstnice”, dedicând spectacolul Floarea de cactus părinţilor, bunicilor şi tuturor celor care vor sa ne fie alaturi.


Cu această ocazie, Teatrul Metropolis anunţă lansarea programului „Metropolis pentru oameni“ prin care toate zilele de 1 din fiecare lună a anului se transformă într-o sărbătoare consacrată unei categorii sociale specifice.


Vineri, 1 octombrie, ora 19.00, la spectacolul Floarea de cactus, după Barillet şi Gredy (o montare plină de inspiraţie, semnată de Alice Barb), intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.


Floarea de cactus este o comedie plină de imaginaţie, bun gust şi rafinament, cu o distribuţie de excepţie, în care doamna Adela Mărculescu îl are alături pe minunatul ei partener de scenă, Damian Crâşmaru, pe Cristiana Răduţă Bobic, Ionuţ Adăscăliţei, Theodor Danetti / Mihai Nicluescu şi Rudy Rosenfeld.

contact

criticdeteatru la gmail punct com

caută